top of page

OMEGA’S HOE ZIT HET OOK ALWEER?

U weet vast dat Omega-oliën belangrijk zijn voor de gezondheid. Omega 3 en 6 noemt men essentiële olien omdat deze niet door het lichaam zelf kunnen worden aangemaakt. Deze moeten we uit onze voeding of uit suplementen halen. Omega 9-oliën zijn het beste voor de gezondheid, omdat is aangetoond dat deze het schadelijke LDL-cholesterol in het lichaam verlagen. Omega 3-vetzuur staat bekend om zijn gezonde eigenschappen en kan niet in het lichaam worden gemaakt. Omega 6-vetzuur heeft ook gezonde eigenschappen, maar in beperkte mate!

 

Traditionele zonnebloem olie bevat relatief veel linolzuur, ook wel bekend als Omega 6. Omega 6 zit ook veel in vlees en veel andere voedingsmiddelen. We krijgen door onze voeding te veel aan Omega 6 binnen. Teveel Omega 6 doet afbreuk aan Omega 3 en is daardoor slecht voor je gezondheid. Veel mensen hebben gezondheidsproblemen vanwege de disbalans tussen Omega 3 en 6. Omega 3 zit vooral in veel vissoorten.

 

Wetenschappers zien de verhouding van Omega 3 tot Omega 6 het liefst 9:4 of liever 1:1. Echter……in ons Westerse voedingspatroon ligt die ratio eerder rond 15:1. Eet wat kip, ei, een handvol noten, en je krijgt al meer dan genoeg Omega 6 binnen. Gebruik je dan ook nog de reguliere zonnebloem olie om te maaltijden te bereiden, dan zadelen we ons lichaam onnodig op met een ‘overdosis’ omega 6.

 



Consumeer daarom zonnebloem olie die rijk is aan Omega 9 (High Oleic Zonnebloem Olie) en niet aan Omega 6 (traditionele zonnebloem olie).

4 weergaven0 opmerkingen

टिप्पणियां


bottom of page